Annons:

  • Eleverna får testa på

    Rexhë Iberhysaj och Greta Koponen är två av eleverna.

  • Eleverna får testa på

Eleverna får testa på "matten" i verkligheten

Flera skolklasser på Astrid Lindgrens skola får testa på matematiken även i praktiken. Allt för att inse hur mycket matematik som egentligen används i det dagliga livet. – Det är jättebra att få komma ut, säger Greta Koponen, som går på AL-skolan.

Annons:

Eleverna är fullt koncentrerade trots att "lektionstiden" lider mot sitt slut. Högstadieeleverna sitter på Materialmännen och tränar matematik i praktiken. Något som av intresset, fokuset och viljan att döma tycks ha slagit väl ut. 

– Det har funkat jättebra. Det är väldigt konkret för eleverna, säger läraren Marie Nicholson.

Idén till att samarbeta med ett företag utanför skolans värld kom i höstas. Marie Nicholson pratade då med Materialmännens Linda Carlsson. 

– Eleverna fick träffa olika företagsledare och jag pratade med Linda om man kunde göra något ihop. Då kom vi fram till att deras byggsäljare jobbar jättemycket med "matte", det är vinklar, geometri och procent. Därför utvecklade vi tillsammans med andra lärare en uppgift för eleverna. De har fått en ritning som är till en riktig klient och ska räkna ut arean, uppskatta hur stora bitarna är och räkna ut spill. De ska välja ut golv, hur många förpackningar de behöver och det är mycket de ska resonera sig fram till. 

"Väldigt utvecklande"

Rexhë Iberhysaj och Greta Koponen var två av eleverna som fick testa på matematik i praktiken på Materialmännen. 

– Det är något helt annat än att sitta i skolbänken, det är väldigt utvecklande, säger Rexhë Iberhysaj.

En uppfattning han delade med Greta Koponen. 

– Det är jättebra att få komma ut och göra sådant här, säger hon. 

Inser man mer varför man lär sig vissa saker?

– Ja, absolut. Jag kommer nog tänka på ett annat sätt framöver. 

Nyttigt för eleverna

Marie Nicholson tror att det här kan vara väldigt nyttigt för eleverna. 

– De får komma från skolan och känna på matematiken i verkligheten. 

Har eleverna svårt att förstå varför de ska lära sig vissa saker? Jag kan bara gå till mig själv och matematik.

– Så är det nog ofta, man tror inte att man ska ha nytta av det man lär sig i skolan, sedan plötsligt har man ett jobb där man behöver matematiken. Det här tror jag gör att förståelsen ökar och det är vitktigt att de ser det. 

Liknande igen

AL-skolan kommer troligen ha ett liknande upplägg i vår. 

– Det är bra att bryta av och komma ut. Det är också väldigt konkret för eleverna.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt